• 1403/07/18 - 13:36
  • تعداد بازدید خبر : 12
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز جهانی قلب سال 1403

روز جهانی قلب 1403

 29سپتامبر (8 مهر 1403) به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است. هرسال به مناسبت این روز، توجه جهانی به اهمیت و آگاهی از سلامت قلب و عروق و‌ آموزش افراد جامعه در مورد سلامت قلب و آگاهی بخشی در مورد پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق در راستای کاهش عوارض ناشی از آسیب‌های سکته قلبی و مغزی و اراقاء کیفیت زندگی افراد جلب می‌شود.
با نزدیک شدن به این روز، درک تاثیر بیماری های قلبی عروقی و رسیدن به سبک زندگی مناسب برای سلامت قلب و عروق، عمیق‌تر و مهم‌تر می‌شود.

تاثیر جهانی بیماری های قلبی عروقی بر زندگی انسانها

بیماری‌های قلبی عروقی همچنان در صدر علل اصلی مرگ و میر در دنیاست. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 917 ملیون نفر درسال بر اثر عوارض ناشی از آن فوت می‌شوند که تقریبا 3/1 کل مرگ و میرها است و  از این آمار، ۸۵٪ آنها مربوط به سکته حاد قلبی است.

از هر ۲۰ فرد بالغ بالای ۲۰ سال یک نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی است. در سال ۲۰۲۲ از هر ۵ مرگ زیر ۶۵ سال یک نفر به علت حوادث قلبی عروقی فوت کرده است. مرگ‌ و‌ میر ناشی از حوادث قلبی عروقی ۲۲۴ نفر به ازای هر 0۰۰/1۰۰ نفر در امریکا است ‌و هر ۳۴ ثانیه یک نفر بعلت عارضه قلبی عراقی فوت می‌کند.

اگرچه فناوری‌های پزشکی پیشرفت کرده‌اند ولی همچنان بیماری‌های قلبی یک تهدید جدی برای سلامت انسانها به حساب می‌آید. به خصوص در جوامع با درآمد سرانه پایین تا متوسط که سهم مرگ و میر ناشی از بیماری‌ قلبی حدود ۷۵٪ است.
بیماری‌های قلبی عروقی می‌توانند همه افراد در هر سن با هر زمینه اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهند و به همین دلیل آگاهی بخشی عمومی در این حوزه یک امر ضروریست. در سالهای اخیر عواملی همچون رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل بیش از حد، آلودگی هوا و به طور چشمگیری باعث افزایش بیماری های قلبی شده است. از ریسک‌ فاکتورهای مهم در بروز بیماری‌های قلبی می‌توان دیابت، فشار خون، افزایش کلسترول و را نام برد.

شعار امسال ۲۰۲۴ در روز سلامت قلب: ‏Use Heart For action

با تمرکز بر تشویق افراد و مسؤلین برای حرکت به سمت ارتقاء بهداشت و سلامتی قلبی در سرتاسر دنیا با اهداف:

  • توامند کردن افراد که بتوانند از خدمات مراقبت قلبی بهره ببرند
  • تشویق مسؤلین و مدیران به اولیت قرار دادن بیماری های قلبی عروقی و جدی گرفتن آن
  • تشویق به همکاری متخصصین و پزشکان و بیماران برای تغییر در سیستم سلامت و درمان بیماری‌های قلبی

توجه به این موضوع که پیشگیری بهتر از درمان است همیشه اهمیت داشته که در مورد بیماری های قلبی عروقی توجه به موارد ذیل حائز اهمیت می‌باشد:

  1. رژیم غذایی سالم قلبی (مصرف میوه و سبزیجات فراوان، پر پروتیین و گندم کامل و کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و فست فود، مشروبات الکی و غذاهای پر چرب)
  2. فعالیت بدنی (ورزش منظم، حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط به بالا)
  3. ترک سیگار
  4. محدود کردن مصرف الکل
  5. اهمیت چک آپ منظم از نظر بررسی فشار خون، سطح کلسترول، سطح قند خون و‌احتمال دیابت

از آنجایی که بسیاری از این بیماری‌ها ابتدا بی علامت هستند، می‌توان با چک آپ منظم و تشخیص و درمان در مراحل اولیه از بروز عوارض قلبی پیشگیری نمود.
و در نهایت نقش سلامت روان و کنترل استرس، تعادل بین کار و زندگی و خواب کافی و باکیفیت در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار چشمگیر است.

 

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 129734
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1403/07/18 13:36